Leontine Gast

Expert in brand purpose en sustainability

Leontine Gast heeft een bewezen track record op het gebied van duurzaamheid en het future proof maken van bedrijven. In 1992 brengt haar interesse in duurzaamheid haar naar Rio de Janeiro waar de eerste UN conferentie over Ecologie en Economie gehouden werd.
In de afgelopen 25 jaar heeft Leontine diverse internationale managementfuncties bekleed, waarvan acht jaar bij de Albert Heijn. Bij Albert Heijn initieerde en startte zij in 1998 het eerste biologische private label merk. Ze werd de eerste MVO manager bij Albert Heijn en waarschijnlijk in Nederland. Leontine’s laatste positie bij AH was Vice President Brand Strategy, waar ze verantwoordelijk was voor de positionering van Albert Heijn en het leiden van de private label-afdeling.
Leontine begrijpt ook de behoeften van beginnende en mid-stage bedrijven. Voorafgaand aan Albert Heijn was ze Commercial Manager Europe bij Ecover, een niche middelgroot bedrijf dat ecologische reinigingsmiddelen produceert voor de marktsegmenten Natural Personal Care. Gezien haar succesvolle track record, is ze in de unieke positie om ondernemers de begeleiding en ondersteuning te bieden die ze nodig hadden.
Leontine combineert ondernemende visie en strategisch denken met sterke marketing management vaardigheden. In 2008 richtte zij het bureau The Terrace op. Haar ambitie met The Terrace is om positieve verandering te versnellen door merken op basis van een heldere visie over de maatschappelijke toegevoegde waarde te positioneren. In de afgelopen jaren heeft Leontine met The Terrace gewerkt voor diverse nationale en internationale organisaties.
Leontine gelooft sterk dat bedrijven invulling moeten geven aan het “gat in de maatschappij’. In de betekeniseconomie verdienen bedrijven hun geld door het oplossen van maatschappelijk issues. Merken kunnen de duurzame keuzes voor consumenten veel
zichtbaarder en makkelijker maken.
Voor Unilever co-creëerde The Terrace het Cleaner Planet Plan, van visie tot en met implementatie. Ook was Leontine verantwoordelijk voor de nieuwe positionering en branding van Nutricia. Leontine was de bepalende kracht achter de creatie van Ahrend Next Life (van concept tot verkoop implementatie), een duurzame productlijn binnen Ahrend, een
internationaal bedrijf in kantoorinrichting. Daarnaast werkt ze met andere bedrijven in verschillende sectoren en regio’s, waaronder Ecover & Method, UTZ Certified, Danone, TMG en AS Watson / Kruidvat.
Door de jaren heeft Leontine brede vaardigheden ontwikkeld in de marketing en duurzaamheidssector. Vanuit deze unieke ervaring streeft ze ernaar het maximale potentieel van meaningful brands in de markt te realiseren.
Leontine heeft een doctoraal in Bedrijfseconomie van de Universiteit van Amsterdam. In 2008 heeft Unilever Leontine geaccrediteerd als strategische facilitator voor de programma’s van de Unilever Marketing Academy. In 2014 is ze geaccrediteerd Shared Value consultant geworden bij het Shared Value Initiative van Michael Porters FSG. Ze zit in de Raad van Toezicht van de Triodos Organic Growth Fund en is commissaris bij Triggerise.

“Don’t blow it!! Good planets are hard to find”, is haar motto!